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Dipl.-Kfm. Sören Scholz

Funktion:
Wissenschaftlicher Angestellter

am Lehrstuhl: 
von März 2004 bis Februar 2010
Lehrauftrag im SS 2010 für die Vorlesung "Käuferverhalten und Marktforschung

Forschungsinteressen

  • Environmental Scanning und Competitive Intelligence
  • Multiattributive Präferenz- und Nutzenmessung
  • Online-Marktforschung
  • Decision Support Systems

Studium

10/1997 - 04/2002

  • Studium an der Universität Bielefeld
  • Studiengang "Betriebswirtschaftslehre" und “Psychologie”
  • Studienabschluss als Diplom-Kaufmann im April 2002

Thema der Diplomarbeit: "Case-Based Decision Theory: Theorie, Anwendungen und kognitive Grundlagen"

Tätigkeiten

  • Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl von März 2004 bis Februar 2010

Publikationen und Vorträge

Articles in Journals

Meißner, M.; R. Decker; S. W. Scholz (2011): An Adaptive Algorithm for Pairwise Comparison-based Preference Measurement, in: Journal of Multi-Criteria Decision Analysis, Vol. 17, No. 5-6, 167 - 177.

Tuma, M.; R. Decker; S. W. Scholz (2011): A Survey of the Challenges and Pitfalls of Cluster Analysis Application in Market Segmentation, in: International Journal of Market Research, Vol. 53, 391 - 414.

Decker, R.; S. W. Scholz (2011): Offering Customer-oriented Products on the Internet using Model-based Preference Analysis, in: Journal of Marketing Trends, Vol. 1, No. 5, 15 - 29.

Decker, R.; S. W. Scholz (2010): Determining the Attractiveness of Pruduct Atrributes in Consumer Goods Markets Using POS Scanner Data, in: The Marketing Review, Vol. 10, No. 3, 225 - 237.

Scholz, S. W.; M. Meißner; R. Decker (2010): Measuring Consumer Preferences for Complex Products: A Compositional Approach Based on Paired Comparisons, in: Journal of Marketing Research, Vol. 47, No. 4, 685 - 698.

Tuma, M.; S. W. Scholz; R. Decker (2009): The Application of Cluster Analysis in Marketing Research: A Literature Analysis, in: Business Quest Journal, Vol. 14 (Research Articles), online.

Decker, R.; S. W. Scholz (2009): Preference Analysis and Default Optimization in Web-based Product Configuration Systems, in: Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, Vol. 4, No. 3, 43 - 57.

Ontrup, J.; H. Ritter; S. W. Scholz; R. Wagner (2009): Detecting, Assessing and Monitoring Relevant Topics in Virtual Information Environments, in: IEEE Transactions on Knowledge and Data Engineering, Vol. 21, No. 3, 415 - 427.

Wagner, R.; S.W. Scholz (2007): CI im Einsatz: Technologien zur Informationssuche, -bewertung und -aufbereitung, in: Information - Wissenschaft & Praxis, Vol. 58, No. 6-7, 347 - 354.

Decker, R.; S. W. Scholz (2007): Unsupervised Topic Detection in document collections: an application in marketing and business journals, in: International Journal of Business Intelligence and Data Mining, Vol. 2, No. 3, 347 - 364.

Scholz, S. W.; R. Decker (2007): Measuring the Impact of Wood Species on Consumer Preferences for Wooden Furniture by Means of the Analytic Hierarchy Process, in: Forest Products Journal, Vol. 57, No. 3, 23 - 28.

Decker, R.; R. Wagner; S. W. Scholz (2005): An Internet-Based Approach to Environmental Scanning in Marketing Planning, in: Marketing Intelligence and Planning, Vol. 23, No. 2, 189 - 199.

Decker, R.; S. W. Scholz (2004): Wie viel darf guter Service kosten? Einkaufsstättenbedingte Preiswahrnehmung im Selbstmedikationsmarkt, in: Pharma-Marketing Journal, Vol. 29, No. 6, 186 - 192.

Articles in Proceedings (Reviewed)

Meißner, M., Scholz, S., R. Decker (2013). First Jointly, Then Separately: A New Approach to Address Complexity in Product Evaluations. In A. Bradshaw, C. Hackley, and P. Maclaran (Eds.), European Advances in Consumer Research, Vol. 9, Duluth, Minn.

Meißner, M.; S. W. Scholz; R. Decker (2011): Using Eyetracking and Mouselab to Examine How Respondents Process Information in Choice-based Conjoint Analysis, in: Sawtooth Software (Ed.): Proceedings of the Sawtooth Software Conference 2010, Newport Beach, California, 151-170.

Wagner, R.; J. Ontrup; S. W. Scholz (2009): Event Detection in Environmental Scanning: News from a Hospitality Industry Newsletter, in: Okada, A.; T. Imaizumi; H.-H. Bock; W. Gaul: Cooperation in Classification and Data Analysis, Berlin, Springer, 161 - 168.

Scholz, S. W:; R. Wagner (2009): Classification in Marketing Science, in: Okada, A.; T. Imaizumi; H.-H. Bock; W. Gaul: Cooperation in Classification and Data Analysis, Berlin, Springer, 99 - 106.

Wagner, R.; J. Ontrup; S. W. Scholz (2009): The Nonlinearity of Strategic Uncertainty and Environmental Scanning Behavior. An Empirical Study of Managerial Information Seeking and Processing Activities, in: Kuhlen, R. (Ed.): Information: Droge, Ware oder Commons? Wertschöpfungs- und Transformationsprozesse auf den Informationsmärkten, Boizenburg, VHW-Verlag, 147 - 158.

Decker, R.; S. W. Scholz (2008): Modellgestützte Nachfrageanalyse im Internet als Grundlage für eine kundenorientierte Angebotspolitik, in: Adreani, J. C.; U. Collesei (Eds.): Proceedings of the 7th International Congress Marketing Trends, Venice, 2008, available online.

Decker, R.; M. Meißner; S. W. Scholz (2008): Detecting and Debugging Erroneous Statements in Pairwise Comparison Matrices, in: Kalcsics, J.; S. Nickel (Eds.): Operations Research Proceedings 2007: Selected Papers of the Annual International Conference of the German Operations Research Society (GOR), Berlin, Springer, 277 - 282.

Meißner, M.; S. W. Scholz; R. Decker (2008): AHP versus ACA – An Empirical Comparison, in: Preisach, C; H. Burkhardt; L. Schmidt-Thieme; R. Decker (Eds.): Data Analysis, Machine Learning, and Applications, Berlin, Springer, 447 - 454.

Wagner, R.; S.W. Scholz; A. Hotho (2007): The Dark Side of Competitive Intelligence: Technocrats at Work, in: Michaeli, R. (Ed.): Proceedings of the 2007 European Competitive Intelligence Summit, Alexandria (Virginia) Society of Competitive Intelligence Professionals, available online.

Decker, R.; S. W. Scholz; R. Wagner (2006): Growing Clustering Algorithms in Market Segmentation: Defining Target Groups and Related Marketing Communication, in: Zani, S.; A. Cerioli; M. Riani; M. Vichi (Eds.): Data Analysis, Classification and the Forward Search, Heidelberg, Springer, 23 - 30.

Scholz, S. W.; M. Meißner; R. Wagner (2006): Robust Preference Measurement: A Simulation Study of Erroneous and Ambiguous Judgement's Impact on AHP and Conjoint Analysis, in: Haasis, H.-O.; H. Kopfer; J. Schönberger (Eds.): Operations Research Proceedings 2005, Berlin, Springer, 613 - 618.

Decker, R.; S. W. Scholz; R. Wagner (2005): Mining Consumption and Nutrition Patterns for Marketing Communication, in: Zani, S.; A. Cerioli (Eds.): Classification and Data Analysis 2005, Parma, Monte Universitià Parma, 91 - 94.

Scholz, S. W.; R. Wagner (2005): The Quality of Prior Information Structure in Business Planning – An Experiment in Environmental Scanning, in: Fleuren, H.; D. den Hertog; P. Kort (Eds.): Operations Research Proceedings 2004, Berlin, Springer, 238 - 245.

Articles in Proceedings (Others)

Scholz, S. W.; R. Decker; S. Neuhaus (2005): Wissensbasierte Marketingsysteme - Brauchbare Tools für kleinere und mittlere Unternehmen?, in: Meyer, J.-A. (Ed.): Wissens- und Informationsmanagement in kleinen und mittleren Unternehmen, Lohmar, Eul, 321 - 338.

Chapter in Books / Contributions to Edited Volumes

Meißner, M.; S. W. Scholz; R. Wagner (2008): Marketing Research using Multimedia Technologies, in: Pagani, M. (Ed.): Encyclopedia of Multimedia Technology and Networking, 2nd Ed., Hershey, IGI Global, 880 - 886.

Scholz, S. W.; R. Wagner (2008): Scanning Multimedia Business Environments, in: Pagani, M. (Ed.): Encyclopedia of Multimedia Technology and Networking, 2nd Ed., Hershey, IGI Global, 1257 - 1263.

Scholz, S. W.; R. Wagner (2006): Autonomous Environmental Scanning on the World Wide Web, in: Walters, B.A.; Z. Tang (Eds.): IT-enabled Strategic Management: Increasing Returns for the Organization, Hershey, Idea Group Publishing, 213 - 242.

Wagner, R.; S. W. Scholz; R. Decker (2005): The Number of Clusters in Market Segmentation, in: Baier, D.; R. Decker; L. Schmidt-Thieme (Eds.): Data Analysis and Decision Support, Berlin, Springer, 157 - 176.

Discussion Paper

Decker, R.; S. W. Scholz (2007): Der Einsatz von Poisson-Regressionsmodellen zur Analyse von Konsumentenpräferenzen auf Basis von Online-Dialogdaten, Discussion Paper No. 569, Faculty of Economics and Business Administration, University of Bielefeld.

Wagner, R.; S. W. Scholz (2007): Linear and Nonlinear Biplots of Strategic Uncertainty and Scanning Behavior, Discussion Paper No. 568, Faculty of Economics and Business Administration, University of Bielefeld.

Scholz, S. W.; R. Wagner (2005): Autonomous Environmental Scanning on the World Wide Web, Discussion Paper No. 537, Faculty of Economics and Business Administration, University of Bielefeld.

Scholz, S. W.; R. Wagner (2004): The Quality of Prior Information Structure in Business Planning – An Experiment in Environmental Scanning, Discussion Paper No. 522, Faculty of Economics and Business Administration, University of Bielefeld.

Decker R.; R. Wagner; S. W. Scholz (2004): Environmental Scanning in Marketing Planning – An Internet-Based Approach, Discussion Paper No. 516, Faculty of Economics and Business Administration, University of Bielefeld.

Invited Talks at Universities

Scholz, S. W.; R. Wagner (2005): Rationales Underlying Investment Decisions: The Impact of Marketing on Attitudes and Preferences Towards Sustainability, ETH Zürich.

Talks at Scientific Conferences and Workshops

Meißner, M.; S. W. Scholz; R. Decker (2010): Using Eyetracking and Mouselab to Examine How Respondents Process Information in Choice-based Conjoint Analysis, Sawtooth Software Conference 2010, Newport Beach, California.

Scholz, S. W.; B. Sarnowski; M. Schuir; R. Decker (2010): Analyzing Consumers’ Screening Rules by Means of Virtual Online Shops, Sawtooth Software Conference 2010, Newport Beach, California.

Meißner, M.; S. W. Scholz; R. Decker (2010): First Jointly, Then Separately: A New Approach to Address Complexity in Product Evaluations, European Conference of the Association for Consumer Research - EACR 2010, London, UK (Poster Presentation).

Scholz, S. W.; M. Meißner; R. Decker (2010): Using Information Seeking Behavior in Preference Measurement for Complex Products, INFORMS 2010, Cologne.

Wagner, R.; S. W. Scholz (2009): The Nonlinearity of Strategic Uncertainty and Environmental Scanning Behavior. An Empirical Study of Managerial Information Seeking and Processing Activities, ISI 2009, 11. Internationales Symposium für Informationswissenschaft, 1. - 3. April 2009, Universität Konstanz.

Tuma, M.; S. W. Scholz; R. Decker (2009): The Application of Cluster Analysis in Marketing Research: A Literature Analysis, 11th IFCS International Conference, Dresden.

Decker, R.; S. W. Scholz (2008): Customer-oriented Product Management by Means of Model-based Demand Analysis on the Web, 7th International Marketing Trends Congress 2008, Venedig.

Wagner, R.; S.W. Scholz; A. Hotho (2007): The Dark Side of Competitive Intelligence: Technocrats at Work, 2007 European Competitive Intelligence Summit, Bad Nauheim, October 24-26, 2007.

Meißner, M.; R. Decker; S. W. Scholz (2007): Detecting and Debugging Erroneous Statements in Pairwise Comparison Matrices, Operations Research Conference, Saarbrücken.

Klaus, M.; S. W. Scholz; R. Wagner (2007): An Empirical Study of Environmental Scanning Activities, 31th Annual Conference of the German Classification Society, Freiburg.

Meißner, M.; S. W. Scholz; R. Decker (2007): Analytic Hierarchy Process vs. Adaptive Conjoint Analysis – An Empirical Comparison, 31th Annual Conference of the German Classification Society, Freiburg.

Scholz, S. W.; M. Meißner; J. Adam (2007): A New Interactive Tool for Consumer Preference Measurement - Understanding Consumer Decision Making for Complex Products, General Online Research Conference 2007, Leipzig.

Scholz, S. W.; R. Wagner; R. Decker (2006): Classification in Marketing Science, IFCS 2006, Ljubljana, Slovenia (Invited Presentation).

Scholz, S. W.; M. Meißner; J. Adam (2006): Using the Analytic Hierarchy Process in Online Preference Measurement, General Online Research Conference, Bielefeld.

Wagner, R.; J. Ontrup; S. W. Scholz (2005): Innovative Technologies for Clustering, Monitoring, and Evaluation of up- and-coming Topics in Business Information, Japanese-German Symposium on Classification, Tokyo.

Scholz, S. W. ; M. Meißner; R. Wagner (2005): Robust Preference Measurement: A Simulation Study of Erroneous and Ambiguous Judgement’s Impact on AHP and Conjoint Analysis, Operations Research Conference, Bremen.

Wagner, R.; J. Ontrup; S. W. Scholz (2005): Event Detection in Environmental Scanning: News from a Hospitality Industry Newsletter, 29th Annual Conference of the German Classification Society, Magdeburg.

Decker, R.; S. W. Scholz; R. Wagner (2005): Mining Consumption and Nutrition Patterns for Marketing Communication, Meeting of the Classification and Data Analysis Group of the Italian Statistical Society, Parma (Invited Talk).

Scholz, S. W.; R. Wagner (2004): The Quality of Prior Information Structure in Business Planning – An Experiment in Environmental Scanning, Operations Research Conference, Tilburg.

Scholz, S. W. (2003): Konzeption eines intelligenten Systems zur Überwachung unternehmensrelevanter Marktentwicklungen, Operations Research Conference, Heidelberg.

Scholz, S. W.; R. Decker (2003): Deliberative decision-making in intelligent software agents - A theoretical framework and first empirical results, SPUDM Conference, Zürich.

Talks at other Public Meetings and Workshops

Scholz, S. W. (2007): Nachfrageorientierte Neuproduktentwicklung - State-of-the-Art und Best-Practice-Lösungen, Workshop, Research & Results - Marktforschungsmesse 2007.

Scholz, S. W. (2006): AHPlab - Ein neues Verfahren zur adaptiven Nutzenmessung bei komplexen Produkten, Research & Results 2006, München.

Lehre

SS 2010:
  • Käuferverhalten und Marktforschung (Lehrauftrag)
WS 2009/2010:
  • Sonderformen des Marketings (Innovationsmanagement) (mit L. Lüpke)
  • Kolloquium "Empirische Sozialforschung" (mit R.Decker)
SS 2009:
  • Seminar zum Marketing (Bachelor) (mit L. Lpüke)
  • Quantitative Methoden der Marketingforschung (Data und Web Mining im Marketing) (mit L. Lüpke)
WS 2008/2009:
  • Projektseminar zum Marketing
  • Übung zum Marketing
SS 2008:
  • Käuferverhalten und Marktforschung
  • Projektseminar zur angewandten Marktforschung (mit M. Meißner)
WS 2007/2008:
  • Projektseminar zur angewandten Marktforschung
  • Kolloquium "Empirische Sozialforschung" (mit R.Decker)
SS 2007:
  • Vorlesung: Marketingforschung I
  • Projektseminar: Internetgestützte Präferenzmessung (mit M. Meißner)
WS 2006/2007:
  • Vorlesung: Marketingmanagement II
  • SAS-Übung
  • Übung zum Marketing
SS 2006:
  • BI-Projektseminar: Agent Models for Marketing
  • Vorlesung: Marketingforschung I
WS 2005/06:
  • Seminar: Decision Analysis in B2B-Marketing (mit R. Wagner)
  • Vorlesung: Marketingmanagement II
SS 2005:
  • Vorlesung: Marketingforschung I und Data Mining (mit K. Monien)
  • BI-Projekt (Projektseminar): Computergestütztes Marketing mit SAS (mit R. Wagner)
WS 2004/05:
  • Seminar: Pattern Recognition for Marketing Decisions (mit R. Wagner)
  • Übung zum Marketing (mit K. Monien)
SS 2004:
  • Marketingforschung I und Data Mining (mit K Monien)

Betreute Diplomarbeiten

In welchen Situationen sagen Probanden in Marktforschungsstudien die Unwahrheit? Eine Analyse des Antwortverhaltens auf Basis der Randomized Response Theorie

Der Einsatz computerbasierter Phased Narrowing Techniken zur Analyse von Pre-Screening Regeln und der Consideration Set Formierung in komplexen Auswahlentscheidungen

Identifying Consumer Preferences from Online Reviews by Means of Best-Worst Conjoint Analysis

Der Einsatz von Poisson-Regressionsmodellen zur Analyse von Scanner-Daten

Wahlbasierte Nutzenmessung bei komplexen Produkten unter Berücksichtigung von nicht-kompensatorischen Entscheidungsheuristiken

Familienfreundlichkeit als Erfolgsfaktor des Standortmarketings – eine empirische Studie

Ein empirischer Vergleich adaptiver Preis- und Präferenzmessungsverfahren bei einer hohen Anzahl zu berücksichtigender Attribute

Kognitive Barrieren von Managern im Environmental Scanning Prozess – Eine empirische Untersuchung

Market Segmentation by Means of Cluster Analysis: An Empirical and Quantitative Examination of the Research-Practice Gap

Durchführung einer Conjoint-Analyse zur Ermittlung von Zahlungsbereitschaften

Word-of-Mouth Kommunikation als zentrales Phänomen bei Konsumentscheidungen in einer vernetzten Gesellschaft – Eine agentenbasierte Simulation

Produktgestaltung unter Anwendung von Web Mining Instrumentarien am Beispiel eines Touristikunternehmens

Determinanten und Erfolgsfaktoren des Environmental Scanning – Eine empirische Untersuchung

Der Analytic Hierarchy Process als Instrument zur Befragung von Nutzenpräferenzen unter Unsicherheit – Eine empirische Studie zum Konsumentenverhalten

Die Latent Dirichlet Allocation und ihr Einsatz in der Marktsegmentierung

Environmental Scanning in kleinen und mittleren Unternehmen in China: Eine empirische Studie

Analytic Hierarchy Process als Marktforschungsinstrument

Der Einfluss von Werkstoffimages auf die Käuferpräferenzen bei Endprodukten – Eine empirische Studie

Automatische Klassifikation unternehmensrelevanter Daten

Entwicklung der Wissensbasis für ein Expertensystem zur Unterstützung von Direktmarketingmaßnahmen

Entwicklung einer Wissensbasis für ein Expertensystem zur Unterstützung der Angebotserstellung

Erfolgspotenziale des Malerhandwerks – eine empirische Studie am Beispiel gewerblicher Kunden

Environmental Scanning mit intelligenten Agenten: Kognitive Grundlagen, Konzeption und Evaluation

Sören Scholz