Universität Bielefeld

© Universität Bielefeld

Dr. Carola Grunschel

Portrait
Postanschrift /
Postal address:
Universität Bielefeld
Fakultät für Psychologie und Sportwissenschaft
Abteilung für Psychologie
Postfach 10 01 31
D-33501 Bielefeld
Arbeitseinheit: 12 - Psychologie der Bildung und Erziehung
Raum / Room : U4-238
Telefon / Phone: (0521) 106 - 3085
Fax: (0521) 106 - 153088
Email:
Homepage: www.uni-bielefeld.de
Lehrangebot: Aktuelles Lehrangebot

Student consulting hours

  • During the semester break, please make an appointment via e-mail.


Research Interests

  • Self-regulation of students in everyday life
  • Motivational conflicts and motivational interference in study- and leisure-contexts
  • Procrastination
  • Experience sampling method

Publications

Journal articles (peer-review)

Grunschel, C., Patrzek, J., Klingsieck, K. & Fries, S. (in press). “I’ll stop procrastinating now!” Fostering specific processes of self-regulated learning to reduce academic procrastination. Journal of Prevention & Intervention in the Community.

Grunschel, C., Schwinger, M., Steinmayr, R. & Fries, S. (2016). Effects of using motivational regulation strategies on students’ academic procrastination, academic performance, and well-being. Learning and Individual Differences. Advance online publication. doi:10.1016/j.lindif.2016.06.008

Grund, A., Grunschel, C., Bruhn, D. & Fries, S. (2015). Torn between want and should: An experience-sampling study on motivational conflict, well-beeing, self-control, and mindfulness. Motivation and Emotion, 39, 506-520. doi: 10.1007/s11031-015-9476-z

Grunschel, C. & Schopenhauer, L. (2015). Why are students (not) motivated to change academic procrastination? An investigation based on the Transtheoretical Model of change. Journal of College Student Development, 56, 187-200. doi: 10.1353/csd.2015.0012

Patrzek, J., Grunschel, C,. König, N. & Fries, S. (2015). Fragebogen zu Gründen akademischer Prokrastination: Entwicklung und erste Validierung. Diagnostica, 61, 184-196. doi: 10.1026/0012-1924/a000121

Patrzek, J., Sattler, S., van Veen, F., Grunschel, C. & Fries, S. (2015). Investigating the effect of academic procrastination on the frequency and variety of academic misconduct: A panel study. Studies in Higher Education, 40, 1014-1029. doi: 10.1080/03075079.2013.854765

Grunschel, C., Patrzek, J. & Fries, S. (2013). Exploring different types of academic delayers: A latent profile analysis. Learning and Individual Differences, 23, 225–233. doi: 10.1016/j.lindif.2012.09.014.

Grunschel, C., Patrzek, J. & Fries, S. (2013). Exploring reasons and consequences of academic procrastination: An interview study. European Journal of Psychology of Education, 28, 841-861. doi: 10.1007/s10212-012-0143-4.

Patrzek, J., Grunschel, C. & Fries, S. (2012). Academic procrastination: The perspective of university counsellors. International Journal for the Advancement of Counselling, 34, 185–201. doi: 10.1007/s10447-012-9150-z.

Book chapters

Schwinger, M., Wild, E., Lütje-Klose, B., Grunschel, C., Stranghöhner, D., Yotyodying, S., Baumanns, R., Gorges, J., Serke, B., Pazen, C., Neumann, P. & Stelling, S. (2015). Wie können motivationale und affektive Merkmale bei Kindern mit sonderpädagogischem Förderbedarf valide erfasst werden? Erste Befunde der Bielefelder Längsschnittstudie BiLieF. In P. Kuhl, P. Stanat,B. Lütje-Klose, C. Gresch, H. A. Pant & M. Prenzel (Hrsg.), Inklusion von Schülerinnen und Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf in Schulleistungserhebungen. Grundlagen und Befunde (S. 273-300). Wiesbaden: Springer.

Patzrek, J. & Grunschel, C. (2011). Morgen fange ich an...versprochen! In M. Duriska, U. Ebner-Priemer & M. Stolle (Hrsg.), Rückenwind. Was Studis gegen Stress tun können, (S. 78-81.) Karlsruhe: Karlsruher Institut für Technologie.

Völkel, L., Grunschel, C., & Dries, C. (2008). Dual Career Couples - Die zukünftige Lebensfrom der heutigen Studenten? In W. Aretz & K. Mierke (Hrsg.), Aktuelle Themen der Wirtschaftspsychologie - Bd. 1 (S. 151-166). Köln: Kölner Wissenschaftsverlag.

Dissertation and thesis

Grunschel, C. (2013). Akademische Prokrastination: Eine qualitative und quantitative Untersuchung von Gründen und Konsequenzen. Dissertation, Universität Bielefeld.

Grunschel, C. (2007). Training gegen das Aufschieben von Arbeitsaufgaben: Entwicklung, Durchführung und Evaluation. Unveröffentlichte Diplomarbeit, Universität Osnabrück.


Conference contributions

Grunschel, C., Bachmann, O. & Fries, S. (2016, September). Lieber etwas anderes tun wollen oder sollen – Konsequenzen von Handlungskonflikten im Alltag von Studierenden. Oral presentation at the 50. Congress of the German Society for Psychologie (Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs)), Leipzig, Germany.

Grunschel, C. & Nett, U. (2016, September). Selbstregulatorische Prozesse im Alltag – Einblicke durch die Experience Sampling Methode. Symposium at the 50. Congress of the German Society for Psychology (Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs)), Leipzig, Germany.

Bachmann, O., Grunschel, C. & Fries, S. (2016, August). Why do students multitask? Exploring the motivational background.. Oral presentation at the International Conference on Motivation, Thessaloniki, Greece.

Grunschel, C., Grund, A. & Fries, S (2016, August). Functional effects of the regulation of motivation –A field study with university students over the course of a semester. . Oral presentation at the International Conference on Motivation, Thessaloniki, Greece.

Grunschel, C. & Nett, U. (2016, August). Emotional and motivational processes in contexts of self-regulated learning: Experience sampling approaches. . Symposium at the International Conference on Motivation, Thessaloniki, Greece.

Bachmann, O., Grunschel, C. & Fries, S. (2015, September). Multitasking im Studierendenalltag. Oral presentation at the 22th Symposium of Developmental Psychology (Fachgruppentagung Entwicklungspsychologie (EPSY)), Frankfurt am Main, Germany.

Bachmann, O., Grunschel, C. & Fries, S. (2015, September). Multitasking und Spaß dabei: Eine Experience Sampling Studie. Oral presentation at the 15th Symposium of Educational Psychology (Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS)), Kassel, Germany.

Grunschel, C. & Löffler, S. N. (2015, September). Untersuchung und Förderung der Selbstregulation. Workgroup at the 15th Symposium of Educational Psychology (Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS)), Kassel, Germany.

Grunschel, C., Schwinger, M., Klingsieck, K. B., Steinmayr, R. & Fries, S. (2015, Juli). Effects of motivational regulation strategies on students' performance and well-being: Academic procrastination as a mediator. Oral presentation at the 9th Biennial Conference on Procrastination, Bielefeld, Germany.

Grunschel, C., Schwinger, M., Klingsieck, K.B., Steinmayr, R. & Fries, S. (2012, Juli). Effects of motivational regulation strategies on students' performance and well-being: Academic procrastination as a mediator. Oral presentation at the 9th Biennial Conference on Procrastination, Bielefeld, Germany.

Grunschel, C., Schwinger, M., Klingsieck, K.B., Steinmayr, R. & Fries, S. (2015, September). Effekte von Strategien zur Motivationsregulation auf die Leistung und das Wohlbefinden von Studierenden: Prokrastination als Mediator. Oral presentation at the 15th Symposium of Educational Psychology (Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS)), Kassel, Germany.

Klingsieck, K.B., Müsche, H.S., Grunschel, C. & Praetorius, S. (2015, Juli). Procrastination, learning strategies, and learning outcomes. Oral presentation at the 9th Biennial Conference on Procrastination, Bielefeld, Germany.

Klingsieck, K.B., Müsche, H.S., Grunschel, C. & Praetorius, S. (2015, September). "Dafür lern ich morgen..." - Prokrastination, Nutzung von Lernstrategien und Kompetenzerwerb im Rahmen einer Lehrveranstaltung. Poster presentation at the 15th Symposium of Educational Psychology (Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS)), Kassel, Germany.

Grund, A., Grunschel, C., Bruhn, D. & Fries, S. (2014, September). Motivationale Konflikte im Alltag Studierender: Eine Experience-Sampling Studie zu Prävalenz, Bedingungen und Auswirkungen. Oral presentation at the 49th Congress of the German Society for Psychology (Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs)), Bochum, Germany.

Grunschel, C., Patrzek, J. & Fries, S. (2014, September). Training gegen das Aufschieben im Studium – Analyse der Veränderungen von Gründen für akademische Prokrastination. Oral presentation at Congress of the German Society for Psychologie (Deutsche Gesellschaft für Psychology (DGPs)), Bochum, Germany.

Grunschel, C., Patrzek, J., Klingsieck, K. & Fries, S. (2013, August). Overcoming academic procrastination by fostering self-regulatory processes in a group training. Oral presentation at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.

Klingsieck, K. B., Benölken, K., Grunschel, C. & Fries, S. (2013, August). Exploring procrastination among school teachers. Poster presentation at the 15th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.

Grunschel, C., Patrzek, J., Klingsieck, K. & Fries, S. (2013, July). "I'll stop procrastinating now." – Fostering central processes of self-regulated learning to reduce academic procrastination. Oral presentation at the 8th Biennial Conference on Procrastination, Sherbrooke, Canada.

Grunschel, C., Patrzek, J. & Fries, S. (2012, September). Ermittlung einer Typologie bezüglich akademischer Prokrastination auf der Basis einer Analyse latenter Profile. Oral presentation at the 48th Congress of the German Society for Psychology (Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs)), Bielefeld, Germany.

Baumanns, R., Gorges, J., Grunschel, C. & Schwinger, M. (2012, September). Wer bin ich? Erfassung selbstbezogener Konstrukte bei Kindern mit sonderpädagogischem Förderbedarf im Förderschwerpunkt Lernen. Oral presentation at the 77th Conference of the Working Group Empirical Educational Research (Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung, AEPF), Bielefeld, Germany.

Grunschel, C., Patrzek, J., Klingsieck, K. & Fries, S. (2012, September). Akademische Prokrastination bewältigen – Evaluation eines Trainings. Oral presentation at the 77th Conference of the Working Group Empirical Educational Research (Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung, AEPF), Bielefeld, Germany.

Grunschel, C., Schopenhauer, L. & Fries, S. (2011, August). Analysing students’ intention to change based on the Transtheoretical Model. Oral presentation at the Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Exeter, England.

Patrzek, J., Grunschel, C. & Fries, S. (2011, September). How do students try to overcome academic procrastination? A qualitative interview-study. Oral presentation at the Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Exeter, England.

Grunschel, C., Schopenhauer, L. & Fries, S. (2011, July). Overcoming academic procrastination: Investigating the course of change based on the Transtheoretical Model. Oral presentation at the 7th Biennial Conference on Procrastination, Amsterdam, Netherlands.

Patrzek, J., Grunschel, C. & Fries, S. (2011, July). Antecedents and consequences of academic procrastination. The perspective of student counselors. Oral presentation at the 7th Biennial Conference on Procrastination, Amsterdam, Netherlands.

Grunschel, C., Patrzek, J. & Fries, S. (2010, September). Gründe und Konsequenzen akademischer Prokrastination – eine qualitative Studie mit Studienberatern. Oral presentation at the 47th Congress of the German Society for Psychology (Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs)), Bremen, Germany.

Patrzek, J., Grunschel, C. & Fries, S. (2010, September). Warum schieben Studierende auf und welche Konsequenzen erleben sie? Eine Interviewstudie zur akademischen Prokrastination. Poster presentation at the 47th Congress of the German Society for Psychology (Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs)), Bremen, Germany.

Grunschel, C., Patrzek, J., Fries, S. & Sandal, C. (2010, September). The impact of sampling on reports of reasons and consequences of academic procrastination: A qualitative interview study. Oral presentation at the 12th International Conference on Motivation (ICM), Porto, Portugal.

Patrzek, J., Grunschel, C., Fries, S. & Sandal, C. (2010, September). What are reasons and consequences for academic procrastination? An interview-study with student counsellors. Oral presentation at the 12th International Conference on Motivation (ICM), Porto, Portugal.

Grunschel, C., Timmer, M. & Staufenbiel, T. (2009, September). Schluss mit dem Aufschieben: Ein Training gegen Prokrastination bei Studierenden. Oral presentation at the 12th Symposium of Educational Psychology (Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie) of the German Society for Psychology (Deutsche Gesellschaft für Psychologie), Saarbrücken, Germany.


Reviewer Appointments

  • British Journal of Educational Psychology
  • Educational Psychology
  • Learning and Individual Differences
  • Psychology
  • Zeitschrift für Erziehungswissenschaft


Grants

10/2014 - 09/2018 Gemeinsame Leitung des BMBF-Projektes "Selbstregulation im Alltag von Studierenden"(SriAS) mit Prof. Dr. Stefan Fries am Standort Bielefeld (Zuwendungshöhe für Prof. Dr. Stefan Fries: 376.038 Euro)
07/2014 Gewährung einer Forschungsbeihilfe im Rahmen des Bielefelder Nachwuchsfonds (Zuwendungshöhe: 3.000 €)
07/2013 Kongressstipendium des Deutschen Akademischen Austauschdiensts (DAAD) für die Teilnahme an der 8th Biennial Conference on Procrastination, Sherbrooke, Canada

Vita

since 02/2009 Research associate, Department of Psychology, Bielefeld University, Germany
05/2013 Dissertation at Bielefeld University, Germany (Title: Akademische Prokrastination: Eine qualitative und quantitative Untersuchung von Gründen und Konsequenzen)
08/2007 – 01/2009 Consultant at kölner institut für managementberatung, Cologne, Germany
10/2001 – 05/2007 Studies of Psychology at University of Osnabrück, Germany (Thesis: „Training gegen das Aufschieben von Arbeitsaufgaben: Entwicklung, Durchführung und Evaluation“)