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Gender sensitive teaching

Hinweise zur Berücksichtigung von TIN*-Student*innen

Neben der konsequenten Verwendung geschlechtersensibler Sprache kann das TIN-Handout Dozierenden dabei helfen, die Online-Lehre für TIN-Personen diskriminierungsfreier zu gestalten. Dieses Handout wurde von Studierenden der Fakultät Soziologie entwickelt und wird mittlerweile ebenfalls an anderen verwendet. Dort wird beispielsweise empfohlen, die Student*innen mit ihrem Vor- und Nachnamen anzureden, um so auf die geschlechtsspezifische Anrede Herr/Frau zu verzichten. Studierende sollen ebenfalls dazu ermutigt werden, ihre präferierten Pronomen zu benutzen, um die Person im weiteren Verlauf des Seminars richtig anzusprechen.  

Es gibt neben der deutschen auch noch eine englische Version.


Advice on the topic of sexualised discrimination and violence in the teaching context

In the university context, teaching is characterised by the relationship between students and their teacher. Content is communicated and developed jointly in the context of lectures or seminars. Therefor, the sensitive handling of teaching content is particularly important. The formulation of content warnings is essential for this.

The commission of Student Affairs of LaKof NRW has developed a handout on content warnings in courses for this purpose.

On the one hand, they want to give students the opportunity to be able to put themselves in a potentially psychologically difficult situation on their own responsibilty. On the other hand, they would like to sensitise teachers to the issues surrounding sexualised discrimination and violence as well as those affected.

The handout can be found here. It is also available in English.


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