skip to main contentskip to main menuskip to footer Universität Bielefeld Play
  • Department of Psychology

    © Universität Bielefeld

AE03: Developmental Psychology and Developmental Psychopathology

Our Team

Developmental psychology studies developmental change in experience and behavior, and developmental psychopathology studies the development and change in mental health and mental disorders across the lifespan.
The department is headed by Prof. Dr. Sakari Lemola (chair) and Prof. Dr. Arnold Lohaus (senior professor).

 

News

In the EMPOWERYOU project, we want to investigate what protects
children and young people from stressful experiences of bullying and
violence and what helps them to cope with these experiences.
For this purpose we are looking for participants aged 8 to 21 years, who live with their biological, foster or adoptive parents, and their (foster/adoptive) parents. Young adults aged 11 to 21 years who do not live with their parents (e.g. in a residential group, in their own apartment) can also participate.

If you are interested, please contact empoweryou@uni-bielefeld.de or call us at 0521-106 4500.

2021

  • EL-Awad, U., Fathi, A., Vasileva, M., Petermann, F. & Reinelt, T. (2021). Acculturation orientations and mental health when facing post-migration stress: Differences between unaccompanied and accompanied male Middle Eastern refugee adolescents, first-and second-generation immigrant and native peers in Germany. International Journal of Intercultural Relations, 82, 232–246. https://doi.org/10.3390/brainsci7110146
  • Holodynski, M. & Rüth, J.-E. (2021). Emotionale Kompetenz. In A. Lohaus & H. Domsch (Hrsg.), Psychologische Förder- und Interventionsprogramme für das Kindes- und Jugendalter (Psychotherapie: Praxis, 2., vollständig überarbeitete und aktualisierte Auflage, S. 185–199). Berlin: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-61160-9_15
  • Klein-Heßling, J. & Lohaus, A. (2021). Stresspräventionstraining für Kinder im Grundschulalter (4. überarbeitete Auflage). Göttingen: Hogrefe 
  • Kohlmann, C.-W., Eschenbeck, H., Jerusalem, M. & Lohaus, A. (2021). Diagnostik von Stress und Stressbewältigung. Göttingen: Hogrefe.
  • Lohaus, A. (2021). Kindliche Kompetenzen: Was Eltern in den ersten Lebensjahren an ihrem Kind beobachten können. Berlin: Springer.
  • Lohaus, A. (2021). Stressbewältigungskompetenzen. In A. Lohaus & H. Domsch (Hrsg.), Psychologische Förder- und Interventionsprogramme für das Kindes- und Jugendalter (Psychotherapie: Praxis, 2., vollständig überarbeitete und aktualisierte Auflage, S. 185–199). Berlin: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-61160-9_12
  • Lohaus, A. & Domsch, H. (Hrsg.). (2021). Psychologische Förder- und Interventionsprogramme für das Kindes- und Jugendalter (Psychotherapie: Praxis, 2., vollständig überarbeitete und aktualisierte Auflage). Berlin: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-61160-9
  • Schlarb, A. A., Kater, M.-J., Werner, A., Hertel, D., Lollies, F., Landwehr, J., & Kolip, P. (2021). Sleep apps for children – a critical view. Somnologie, 25, 4-10. https://doi.org/10.1007/s11818-021-00297-6
  • Werner, A., Kater, M.-J., Schlarb, A. A., & Lohaus, A. (2021). Sleep and stress in times of the COVID-19 pandemic: The role of personal resources. Applied Psychology: Health and Well-Being. https://doi.org/10.1111/aphw.12281  (advanced online publication)
  • Werner, A. (2021). Die Relevanz von schlafbezogenem Elternwissen unter besonderer Berücksichtigung von Co-Sleeping. JATROS – Neurologie und Psychiatrie, 29(2), 18-19.

 


Postal Address

Bielefeld University

Department of Psychology - AE03

P. O. Box 10 01 31

D-33501 Bielefeld


back to top