Universität Bielefeld Play

Bielefeld University

Toggle Menu
  • "richtig einsteigen."

    © Universität Bielefeld

richtig einsteigen. with the writing competencies

Swantje Lahm

Schreiblabor, Schreiben in den Fächern

E-Mail
swantje.lahm@uni-bielefeld.de
Telefon
+49 521 106-4697
Büro
Gebäude X E1-235

Frank Meyhöfer

The project Litkom is anchored in the Writing Lab at the University of Bielefeld.

LitKom as part of the programme "richtig einsteigen." develops and implements concepts for writing intensive teaching in the first academic year. Students at Bielefeld University are thus prepared for university demands and lay the foundation for a successful course of study.

LitKom has set itself the goal of familiarising first-year students with the literal skills relevant to their subject and of anchoring corresponding learning opportunities in regular courses. To this end, our staff members work closely with faculty staff. With the help of reading and writing activities tailored to the objectives of the course, students learn to overcome initial hurdles, to develop own skills in dealing with scientific texts and to engage in greater depth with teaching content.

Unser Team:

18 Mitarbeiter*innen in 13 beteiligten Fakultäten sowie zwei Koordinator*innen bilden die Projektgruppe LitKom. Gemeinsam erarbeiten wir Konzepte für eine schreibintensive Lehre.

Our offer:

LitKom offers a variety of advisory services tailored to the diverse needs of students and teaching staff. Through the individual interlocking of teaching and writing in the faculties, students are sensitised to the role of writing in their subjects and enabled to produce their own scientific papers.

Zu den Fakultäts-Webseiten von LitKom
Für Lehrende
  • überarbeiten wir Eingangsveranstaltungen in Zusammenarbeit mit Lehrenden. So wurden zum Beispiel:
  • bieten wir fachspezifische Beratungen für Lehrende zu Möglichkeiten an, das Schreiben in die individuelle Lehre zu integrieren.
  • schulen wir Tutor*innen in Zusammenarbeit mit dem Team von Peer Learning.
  • verfassen wir Publikationen, Leitfäden und Aufgabensammlungen zum fachspezifischen Schreiben. Darunter:
  • bieten wir Diskussionsgelegenheiten, um Wirkungen und Erträge der Integration des Schreibens in die fachliche Lehre wissenschaftlich zu reflektieren. So zum Beispiel auf der anstehenden Abschlusstagung des LitKom-Projekts  (26./27.03.2020).
Für Studienanfänger*innen